top of page
M. Celej

Gazownicy z Grudziądza z wizytą w Fabryce Armatur JAFAR w Jaśle

Jako pracownicy Gazowni spotykaliśmy się na sieci gazowej z zasuwami, przepustnicami i innymi produktami tej fabryki. Grupa członków Koła SITPNiG przy PSG Sp. z o. o. Oddział w Gdańsku, działających przy Gazowni w Grudziądzu postanowiła osobiście poznać kolejne etapy procesów wytwarzania tych urządzeń. Zorganizowała wyjazd szkoleniowo-techniczny do Rzeszowa, Jasła i Krosna w dniach 23 – 25 maja 2024 roku.

Po zakwaterowaniu w hotelu w Rzeszowie, udaliśmy się do kamienicy przy ul. Rynek 26, by rozpocząć wędrówkę z przewodnikiem trasą turystyczną po Rzeszowskich Piwnicach, pozostałościach sklepów ziemnych, składów oraz magazynów kupieckich i handlowych. Następnie po spotkaniu z przewodnikiem przy Studni na Rynku, ruszyliśmy na zwiedzanie wyjątkowych i ubogaconych historiami obiektów i miejsc Rzeszowa - stolicy województwa Podkarpackiego.

Z wielkim zaciekawieniem jechaliśmy drugiego dnia do Fabryki Armatur JAFAR w Jaśle, by na własne oczy zobaczyć produkcję elementów uzbrojenia naszych sieci gazowych. W zakładzie usytuowanym w miejscowości Przysieki nr 87 z osobą wyznaczoną przez dyrekcję Fabryki ruszyliśmy do poszczególnych stanowisk technologicznych. Byliśmy w sekcjach spawalni, obróbki skrawaniem, malarni, montażowych, kontroli jakości oraz magazynie gotowych elementów. Następnie udaliśmy się do Odlewni Fabryki, do pobliskiej miejscowości Skołoszyn nr 259 i rozpoczęliśmy wędrówkę z kolejnym przewodnikiem po modelarni, sekcji przygotowania rdzeni odlewniczych oraz na wydziale odlewni żeliwa z nowoczesną linią odlewniczą.

Kolejnym etapem naszego wyjazdu było Centrum Dziedzictwa Szkła (CDS) w Krośnie, które powstało w 2021 roku, aby zachować dziedzictwo przeszłych pokoleń, rozsławiać piękno krośnieńskiego szkła, pokazywać nowe trendy oraz eksponować dzieła sztuki. Na jednym z czterech poziomów budynku głównego mieści się warsztat hutniczy, w którym przyglądaliśmy się procesowi produkcji szklanych przedmiotów metodą ręcznego formowania.  Na pozostałych poziomach zlokalizowane są warsztaty, gdzie szklane wyroby są tworzone i zdobione za pomocą różnych technik i narzędzi. Znajdują się tutaj warsztaty: malarski, witrażowy, grawerski, szlifierski, a także piec fusingowy i stanowisko palnikarskie.

Po powrocie do hotelu, odbyło się spotkanie członków Koła SITPNiG. Omawialiśmy technologię produkcji elementów armatury gazowniczej zaobserwowaną w zwiedzanej Fabryce Armatur JAFAR oraz działalność Koła w drugiej połowie roku i kolejnych latach.

Nasz wyjazd zakończyliśmy wizytą w „Folwarku Cyziówka” w miejscowości Kamionka nr 286. Właściciel posiadłości udostępnił do oglądania zbiór motocykli wyprodukowanych w okresie międzywojennym, po II wojnie światowej oraz w czasach późniejszych. Obejrzeliśmy motory polskie i zagraniczne. Pozostał nam powrót do Grudziądza.

Dzięki wyjazdowi do Fabryki Armatur JAFAR w Jaśle poznaliśmy ciekawe osoby, które przybliżyły nam procesy technologiczne zastosowane w kolejnych etapach powstawania elementów sieci gazowej, od odlewu do gotowego wyrobu. Skorzystaliśmy z wiedzy wspaniałych przewodników Rzeszowa, którzy zapoznali nas z historią miasta i okolic. Pokazali obiekty oraz osoby uwieńczone na pomnikach i pamiątkowych tablicach, powiązane z losami miasta, regionu i Polski. Pobyt w Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie ukazał nam bogactwo umiejętności człowieka, który wytwarza szkło, artystycznie obrabia i uzyskuje szklane arcydzieła. Wyjazd przyczynił się do pogłębienia integracji członków naszej organizacji naukowo-technicznej.